Instruktioner för e-tjänst

Via e-tjänsten kan du bl.a. ansöka om inkomstrelaterad dagpenning, uppdatera dina kontaktuppgifter, följa med utbetalningen av din inkomstrelaterade dagpenning och de beslut som gäller dig eller kontakta kassan via en starkt krypterad förbindelse.

Tekniska förutsättningar för e-tjänsten – operativsystem, webbläsare och filformat

Kassans e-tjänst fungerar bäst med Windows operativsystemet. Vissa Mac- och Linux-användare har lyckats använda e-tjänsten problemfritt, men en del av dessa användare har haft problem med sändningen av antingen bilagor eller applikationer. Om du inte kan använda e-tjänsten med din dator, kan du skicka din ansökan samt bilagor till kassan per post, e-post eller fax.

E-tjänsten fungerar även i mobila enheter, såsom mobiltelefoner, iPads eller andra surfplattor. Det är dock möjligt att vissa mobila enheter inte fungerar med e-tjänsten p.g.a. inkompatibla operativsystem. I det fallet kan tjänsten utnyttjas via en dator eller bibliotekens allmänna arbetsstationsmiljöer.

Beroende på användarspecifika inställningar för webbläsare och dataskydd bör e-tjänsten fungera problemfritt med alla vanligaste webbläsarna.

Ifall ett problem med inloggningen uppstår kan problemet eventuellt lösas genom att ändra inställningarna på webbläsaren eller säkerhets och antivirusprogram. Ibland dessa inställningar ändrar när en uppdatering av operativsystemet eller webbläsare sker.

Samtliga användare har rapporterat om udda fall av “proxy error” fel. Om felet uppstår I mitten av utfyllningen av en form kan problemet korrigeras antingen genom att ladda om sidan eller genom att öppna form på nytt.

De olika blanketterna i e-tjänsten är i HTML-format. Bilagor som skickas till kassan via e-tjänsten bör vara i pdf-, tiff-, jpeg-,  jpg- eller png-format.

Vi ber dig uppmärksamma att arbetslöshetskassan inte kan ge råd och anvisningar om eller ta ställning till användarnas personliga eller t.ex. bibliotekens allmänna arbetsstationsmiljöer eller inställningar för operativsystem, webbläsare eller dataskydd. Om du inte kan använda e-tjänsten på din enhet, kan du skicka din ansökan om inkomstrelaterad dagpenning samt bilagor till kassan per post, fax eller som bilaga på e-post.

Inloggning

Om du har tidigare använt vår e-tjänst loggar du in på tjänsten med din personbeteckning (kom ihåg bindestreck och stor bokstav) och ditt giltiga lösenord. Det skapade lösenordet är giltigt tills du ändrar det eller beställer ett nytt med dina nätbankskoder eller per post.

Inloggning (gamla användare)

Du som aldrig har tidigare använt e-tjänsten, men som har erhållit arbetslöshetsförmåner från kassan eller fått din ansökan registrerad, kan beställa ett lösenord med följande bankers nätbankskoder: Nordea, Andelsbanken, Danske Bank, POP Banken, Sparbanken (Nooa) eller S-Banken. Om du är kund i någon annan bank kan du beställa lösenord per brev eller genom att kontakta kassan. Lösenordet kan du beställa via länken ”Glömt ditt lösenord? Klicka här” på inloggningssidan.

OBS! Om du har beställt lösenordet med nätbankskoder och kopierar det nya lösenordet bör enbart lösenordet kopieras och klistras in. I vissa fall kan webbläsaren automatiskt välja mellanslag före eller efter lösenordet i vilket fall ett meddelande ”Fel användarkod eller lösenord. Försök igen eller kontakta systemadministratorn” uppstår.

Du kan ändra ditt lösenord efter inloggningen. Följande gång kan du logga in med din personbeteckning (kom ihåg bindestreck och stor bokstav) och ditt lösenord.

Inloggning (nya användare)

Dina personuppgifter måste vara lagrade i kassans system och e-tjänsten aktiverad för dig för att du ska kunna använda dem. Om dina personuppgifter är lagrade i kassans system kan du göra din första ansökan via e-tjänsten. Om dina personuppgifter inte är lagrade i kassans system eller tjänsten är avaktiverat, ska du skicka in din första ansökan till kassan per post, fax eller e-post. Dina personuppgifter lagras i kassans system och e-tjänsten aktiveras för dig när kassan har mottagit din ansökan.

Du kan sköta ärenden via e-tjänsten på finska, svenska eller engelska. Välj det språk du vill använda innan du loggar in.

Glömt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord och har nätbanksbankkoder från Nordea, Andelsbanken, Danske Bank, POP Banken, Sparbanken (Nooa) eller S-Banken till ditt förfogande, kan du beställa ett nytt lösenord på inloggningssidan via denna länk.

Om du är kund i någon annan bank kan du beställa ett nytt lösenord per post eller via e-post från kassan.

Avaktivering av tjänsten

Om du inte tänker använda kassans e-tjänst, kan du avaktivera tjänsten genom att skicka ett e-postmeddelande till adressen erityiskoulutettujen.tk@erko.fi eller genom att ringa (09) 7206 4343 må–to kl. 12.00–15.00.

Textmeddelande om utbetalning av förmån

Kassan skickar dig ett textmeddelande om dagpenningens utbetalningsdag förutsatt att du meddelat kassan ditt mobilnummer. Du kommer att informeras om utbetalningsdagen så snart betalningen har behandlats. Du kommer inte att få något separat meddelande per brev, utan du kan se närmare specifikationer via e-tjänsten. Kassans överklagbara beslut skickas dock alltid även per post trots att de syns via e-tjänsten.

Om du vill få meddelanden om utbetalning och fortsatt ansökan på papper, ska du avmarkera påminnelse via textmeddelande från dina medlemsuppgifter. Kassan kommer då fortsättningsvis att skicka meddelanden om utbetalning till den postadress du angett. Du kan ändå sköta dina kassaärenden via e-tjänsten även i fortsättningen.