Häiriö uusista päätöksistä ja kirjeistä ilmoittavien sähköpostiviestien lähettämisessä

Kun kassa antaa etuuden hakijalle sähköisen päätöksen päivärahasta tai lähettää sähköisen kirjeen, lähettää kassan maksatusjärjestelmä normaalisti asiaa koskevan tiedoteviestin etuudenhakijan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Torstai-iltapäivänä 27.10.2021 ilmeni, että näiden tiedoteviestien lähettämisessä on ollut häiriö, eikä viestejä ollut lähtenyt lainkaan ajalla 20.10.-27.10.2021. On mahdollista, että vikaa ilmoitusten lähettämisessä on ollut ajoittain jo tätä aiemmin lokakuussa.

Vika saatiin korjattua, minkä seurauksena järjestelmä lähetti automaattisesti eteenpäin kaikki häiriön ajalla lähettämistä odottaneet tiedoteviestit. Vanhojen viestien lähettämistä ei ikävä kyllä ollut mahdollista estää.

Tiedoteviestien saapuminen on ymmärrettävästi herättänyt hämmennystä etuudensaajiemme keskuudessa, sillä heille saattaa olla nyt saapunut sähköpostiin ilmoitus uudesta päätöksestä, vaikka kyseinen päätös saattaa olla annettu jo toista viikkoa sitten ja mahdollisesti myös saapunut jo postitse etuuden saajalle. Jos siis olet saanut sähköpostiisi ilmoituksen, että sinulle on annettu uusi päätös, joka on luettavissa verkkoasioinnissa tai vastaavanlaisen ilmoituksen uudesta kirjeestä, eikä verkkoasioinnissa näy kuin aiemmin lokakuussa annettu päätös tai kirje, kyse on juuri tällaisesta häiriön takia jumissa olleesta tiedoteviestistä. Pahoittelemme tilanteen aiheuttamaa hämmennystä!

Kassan antamia sähköisiä päätöksiä koskevan tuplavarmistuksen ansiosta päätöksenannosta tiedottavien sähköpostiviestien lähettämisessä ilmenevä häiriö ei voi aiheuttaa sitä, että päätös ei menisi lainkaan tiedoksi etuudenhakijalle: Jos päätöksen saaja ei käy lukemassa annettua päätöstä verkkoasioinnissa 7 päivän kuluessa päätöksen antamisesta, päätös postitetaan hänelle.