Ohjeita verkkoasiointiin

Tulosta

Verkkoasioinnissa voit mm. hakea ansiopäivärahaa, päivittää yhteystietojasi, seurata päivärahasi maksatusta ja sinulle annettuja päätöksiä, tai ottaa yhteyttä kassaan vahvasti suojattua väylää pitkin.

Verkkoasioinnin tekniset vaatimukset – käyttöjärjestelmä, selain ja tiedostomuoto

Kassan verkkoasiointi tukee parhaiten Windows-käyttöjärjestelmää. Osa Macin ja Linuxin käyttäjistä pystyy käyttämään verkkoasiointia ongelmitta, mutta joillakin näiden järjestelmien käyttäjistä on esiintynyt ongelmia joko liitteiden tai hakemusten lähettämisen kanssa. Tällaisessa tilanteessa esim. liitteet voi toimittaa kassalle jollain muulla tavalla (sähköpostitse, kirjeitse tai faksitse).

Verkkoasiointi toimii myös mobiililaitteilla, kuten matkapuhelimella, iPadilla tai muilla tablettitietokoneilla. On kuitenkin mahdollista, että joidenkin mobiililaitteiden kohdalla verkkoasioinnin käytössä saattaa ilmetä ongelmia, jos verkkoasiointi ei tue riittävästi kyseisen mobiililaitteen käyttöjärjestelmää. Tällöin verkkoasiointia on suositeltavaa käyttää jollain muulla laitteella, kuten kirjaston yleisellä tietokoneella.

Käyttäjäkohtaisista selain- ja tietoturva-asetuksista riippuen verkkoasioinnin pitäisi toimia ongelmitta kaikilla yleisimmillä verkkoselaimilla.

Mahdollisten kirjautumisongelmien ilmetessä kannattaa tarkistaa selain- ja tietoturva-asetusten lisäksi myös käytetyn virustorjuntaohjelman asetukset. Asetukset saattavat toisinaan muuttua päivitysten yhteydessä niin, että sisäänkirjautuminen ei enää onnistu.

Jotkut verkkoasioinnin käyttäjät ovat raportoineet satunnaisista proxy error-ilmoituksista. Jos verkkoasiointi ilmoittaa proxy errorista esim. kesken lomakkeen täytön, saa ongelman ohitettua joko päivittämällä selainikkunan tai valitsemalla kyseisen lomakkeen uudelleen.

Verkkoasioinnissa olevat lomakkeet ovat html-muodossa. Verkkoasioinnin kautta kassalle lähetettävien liitetiedostojen tulee olla pdf-, tiff-, jpeg-, jpg- tai png-muodossa. Lähetettävien liitetiedostojen enimmäiskoko on 5 Mt.

Työttömyyskassa ei voi opastaa, ottaa kantaa tai antaa neuvontaa käyttäjien henkilökohtaisten tai esim. kirjastojen yleisessä käytössä olevien tietokoneiden työasemaympäristöihin tai käyttöjärjestelmä-, selain- tai tietosuoja-asetuksiin liittyvissä asioissa. Mikäli et saa käytettyä verkkoasiointia laitteellasi, voit lähettää ansiopäivärahahakemukset liitteineen kassalle postitse, faksitse tai sähköpostin liitetiedostona.

Sisäänkirjautuminen

Jos olet jo aiemmin käyttänyt sähköistä asiointia, kirjaudu verkkopalveluun henkilötunnuksellasi (muista väliviiva ja iso kirjain) ja voimassaolevalla salasanallasi. Kerran luotu salasana on voimassa siihen asti, kunnes muutat sen toiseksi tai tilaat uuden salasanan pankkitunnuksilla tai postitse.

Kirjaudu sisään (vanha käyttäjä)

Jos et ole koskaan aiemmin käyttänyt verkkoasiointia, mutta kassa on maksanut sinulle etuutta, tai hakemuksesi on kirjattu saapuneeksi kassaan, saat tilattua salasanan Nordean, Osuuspankin, Danske Bankin, POP-pankin, Säästöpankin (Nooa) tai S-Pankin verkkopankkitunnuksilla. Jos olet jonkin muun pankin asiakas, voit tilata salasanan kirjeitse tai olemalla yhteydessä kassaan. Salasanan saat tilattua sisäänkirjautumissivun linkistä ”Jos olet unohtanut salasanasi, klikkaa tästä”.

Huom! Jos tilaat salasanan verkkopankkitunnuksilla ja kopioit salasanan esiin tulevasta ponnahdusikkunasta, ole tarkkana, ettet kopioi salasanan alkuun tai loppuun välilyöntiä. Verkkoasiointi tulkitsee myös salasanan alkuun tai loppuun liitetyt välilyönnit merkeiksi ja ilmoittaa tällöin, että salasana ja käyttäjätunnus eivät täsmää.

Kirjauduttuasi sisään voit vaihtaa salasanan mieleiseksesi. Seuraavalla kerralla voit kirjautua sisään henkilötunnuksellasi (muista väliviiva ja iso kirjain) ja salasanalla.

Kirjaudu sisään (uusi käyttäjä)

Jotta voisit asioida verkossa, tulee henkilötietojesi olla tallennettuna kassan järjestelmään ja verkkoasioinnin olla avattu käyttöösi. Jos henkilötietosi löytyvät kassan järjestelmästä, voit tehdä ensimmäisen hakemuksen verkossa. Jos tietojasi ei löydy kassan järjestelmästä tai verkkoasioinnin käyttö on tietoturvasyistä estetty, tulee sinun lähettää ensimmäinen hakemus kassaan postitse, faksitse tai sähköpostitse. Hakemuksen saavuttua kassaan henkilötietosi täydennetään järjestelmään ja verkkoasioinnin käyttömahdollisuus avataan.

Voit asioida verkossa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Valitse haluamasi asiointikieli ennen sisäänkirjautumista.

Salasanan unohtuminen

Jos unohdat salasanasi ja sinulla on Nordean, Osuuspankin, Danske Bankin, POP-pankin, Säästöpankin (Nooa) tai S-Pankin verkkopankkitunnukset, tilaa uusi salasana sisäänkirjautumissivun linkistä.

Jos olet jonkin muun pankin asiakas, voit tilata uuden salasanan unohtuneen tilalle postitse tai pyytämällä salasanaa sähköpostitse kassalta.

Palvelun esto

Jos et aio käyttää verkkoasiointia, voit estää sen käytön ilmoittamalla siitä sähköpostilla erityiskoulutettujen.tk@erko.fi tai puhelimitse (09) 7206 4343 ma–to klo 12.00–15.00.

Tieto etuuden maksusta tekstiviestillä

Kassa lähettää tiedon päivärahan maksupäivästä sinulle tekstiviestillä, jos matkapuhelinnumerosi on kassan tiedossa. Saat tekstiviestillä tiedon maksupäivästä heti, kun maksu on käsitelty. Tällöin et saa erillistä maksuilmoitusta kirjeenä, vaan näet tarkemman maksuerittelyn verkkoasioinnista. Kassan antamat, valituskelpoiset päätökset kuitenkin lähetetään aina myös postitse, vaikka ne näkyvätkin myös verkkoasioinnissa.

Jos haluat maksuilmoituksen ja jatkohakemuksen paperisina, poista tekstiviestimuistutus jäsentiedoistasi. Kassa lähettää tällöin sinulle seuraavasta maksusta alkaen maksuilmoitukset paperisina ilmoittamaasi postiosoitteeseen. Tästä huolimatta voit jatkossakin asioida verkossa.